به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهمیت بالایی برخی شریان های حیاتی ریلی لزوم اجرایی شدن آنها را تاکید میکند که در این رابطه راه آهن شلمچه- بصره یکی از این محورهای پر اهمیت است که خط اتصال ریلی کشور به عراق و البته تکمیل کننده گذرگاه ریلی راه ابریشم است.
با اجرای این پروژه و اتصال ریلی بین ایران و عراق با وجود زیرساخت هایی که در حوزه ریلی داریم ،ایران می تواند شرایطی را فراهم کند تا کشور پاکستان، چین یا کشورهای اسیای میانه را از طریق بندر چابهار یا شمال شرق کشور و سرخس به راه آهن عراق متصل شوند.
افزایش ۳۰۰ درصدی جذب ترانزیت و جابجایی تا بیش از ۴ میلیون زائر و مسافر
دیگر مزیتهای ترانزیتی این خط ریلی اتصال راه آهن به خط ریلی تا کربلا و فراهم شدن سفر ریلی به عتبات عالیات و همچنین اتصال ریلی تا مشهد است که در کنار افزایش ۳۰۰ درصدی جذب ترانزیت منطقه ظرفیت جابجایی تا ۴ میلیون زائر و مسافر را نیز در افق اهدافش میتوان متصور بود.
افزایش تبادل کالایی و صادرات
با انجام این خط ریلی، کشورهای شرقی کشور به جهت کاهش مسیر سیر بار تا دریای مدیترانه و بنادر سوریه به سمت این خط ریلی گرایش پیدا کرده و در کنار ارز آوری و استفاده آن کشورها تبادل کالایی و صادرات کشورمان نیز شاهد افزایش خواهد بود.
اوایل سال ۹۰ ساخت خط ریلی شلمچه- بصره در برنامه های وزارت راه و شهر سازی قرار گرفت و جلساتی نیز در این خصوص بین دو کشور ایران و عراق برگزار شد که البته برخی ملاحضات قانونی و فراهم کردن نیازها تحقق این موضوع را با گذر زمان روبرو کرد.
سال های بعد دوباره دیدار، مذاکره و گفتگوهایی در این خصوص در سال های ۹۳ وهمچنین در سال جاری با اوایل استقرار دولت سیزدهم صورت گرفت تا شرایط برای اجرای این پروژه فراهم شود البته این موارد پیش از این در داخل به جهت تکمیل زیر ساخت ها تا شلمچه پیگیری و به ثمر نشست.
شبکه ریلی تا نقطه صفر مرزی شلمچه
به جهت آینده نگری که در کشور وجود داشت محور شلمچه به شبکه ریلی متصل شد و در حال حاضر ریل تا نقطه صفر مرزی رسیده است یکی از دلایل این مهم تحقق اتصال خط ریلی کشور از محور شلمچه به بصره در عراق است چرا که اهمیت بالا و استراتژیک بودن این محور همیشه مد نظر بوده است و تحقق این پروژه اثرات بالایی در حوزه اقتصادی و اشتغال دارد.
اهمیت اتصال این خط ریلی برای کشور عراق نیز حائز اهمیت بوده و تلاش داشته تا بتواند شرایط را برای تحقق اتصال خط ریلی شلمچه-بصره با توجه به ظرفیت بالایی که بحث حمل و نقل ریلی دارد به سرانجام برساند و در ۸ اردیبهشت سال جاری اجرای این خط ریلی را به تصویب رساند.
همچنین رستم قاسمی در سفری که مصطفی الکاظمی نخست وزیرعراق و برخی از اعضای کابینه عراق به ایران بعد از مستقر شدن دولت سیزدهم داشتند، دیداری با وزیر حمل ونقل این کشور برای پیگیری خط آهن شلمچه-بصره برگزار کرد.
در ادامه و بعد از ۱۰ سال از انعقاد اولین تفاهم نامه، شنبه ۴ دی ماه رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی برای تحقق پروژه اتصال محور ریلی شلمچه -بصره و دیگر گفتگوها در جهت افزایش روابط اقتصادی و اجتماعی دو کشور وارد عراق شد.
امضاء توافقنامه اجرای خط ریلی شلمچه- بصره
وزیر راه و شهرسازی بعد از دیدار و گفتگو با وزیر حمل و نقل، نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق از امضاء توافقنامه اجرای خط ریلی شلمچه- بصره خبر داد.
عملیاتی شدن اجرای آن طی یک ماه آینده
قاسمی در بیان ویژگیهای مثبت این توافقنامه توضیح داد: طلسم سالها تفاهم نامه و مذاکره شکسته شد و اینکه این توافقنامه زمانبندی مشخصی دارد و یکی از بندهای آن عملیاتی شدن اجرای آن طی یک ماه آینده است.
در این توافق شرکت راهآهن جمهوری اسلامی و شرکت راه آهن عراق مشترکا این پروژه را اجرا میکنند و ظرف۲ ماه شرکت مشترک برای تحقق هر چه سریعتر این مهم تشکیل خواهد شد.
به طور حتم نتیجه این اتفاق ارزشمند که موجب شد تا طلسم اجرایی شدن قطار کربلا شکسته شد برآیند های بسیار ارزشمند دیگری را نیز به همراه خواهد داشت که از جمله این موارد ارز آوری بالا برای کشور و همچنین ایجاد اشتغال و تحول اقتصادی در منطقه است.
کاهش زمان و هزینه انتقال بار و مسافر و همچنین اتصال یک کریدور اقتصادی میان ایران، عراق، سوریه و لبنان و همچنین اتصال کشور های شرقی کشور به کشور های شرق مدیترانه و بندر لاذقیه سوریه با محوریت ایران از جمله دیگر مزیت های این مهم است.
هم اکنون که این توافق نامه بعد از ۱۰ سال در دولت سیزدهم عملیاتی شده است میتوان گفت با گسترش زیرساخت ها ،کریدورهای ترانزیتی منطقه تکمیل و شرایط برای افزایش تبادلات تجاری فراهم میشود.
این خط ریلی طبق مطالعات انجام شد۵/۳۴ کیلومتر است که باید در این پروژه یک دستگاه پل با دهانه بازشور به طول ۶۷۸ متر نیز احداث شود و دارای سه ایستگاه بین راهی است
به سرانجام رسیدن این مهم بعد از ۱۰ سال نوید بخش بهره گیری از پتانسیل بنادر خرمشهر، بندر امام خمینی (ره) و منطقه آزاد اروند برای حمل و نقل ترکیبی دریایی -ریلی در ترانزیت کالا به بهترین نحو و افزایش جذب بار و انتقال مسافر و کوتاه کردن مسیر انتقال است.
در پایان اینکه اتصال خط ریلی شلمچه- بصره با وجود عضویت کشور در پیمان شانگهای نیز اثر بخشی بالایی را در بالا بردن اهمیت کشور در انتقالات حمل و نقلی منطقه ایفا خواهد کرد چرا که نه تنها حوزه حمل و نقل ریلی را متحرک تر میکند بلکه در حوزه حمل ونقل ترکیبی نیز اثر بخشی خواهد داشت و مسیر تبادلات تجاری را کوتاه تر میکند و این خود جاذبه ای برای بهره مندی کشور های شرقی کشور در استفاده از ظرفیت های بالای خطوط حمل و نقلی کشور ایجاد خواهد کرد.